Landelijk beleid vertalen 

Water en Bodem Beleid

Bij veel trajecten is sprake van een veranderproces dat ingezet is of een externe ontwikkeling waar rekening mee gehouden moet worden. Soms heeft de (gemeentelijke) organisatie niet zelf bewust gekozen prioriteit te geven aan een onderwerp en krijgt de organisatie toch te maken met dynamiek door landelijke wetgeving of invloed van externe (markt)partijen.

Water en Bodem

Samenwerken met de partners in het Fysieke Domein heeft voor een gemeente directe aanleidingen en hogere ambities vanuit het Rijk . Direct zijn de vier pijlers binnen de GRIP benadering; ambities bovengronds binnen bereik houden. Inzetten van de transitie naar ordening van de bodem en alle andere assets daarbinnen, bijdragen aan verminderen van de overlast en verlagen van de maatschappelijke kosten voor de inwoner neemt beleid vanuit het Rijk een steeds belangrijkere plek in. Maar op welk beleid koerst uw gemeente.

 

Van Water en Bodem Sturend naar …

Groeiende urgentie volgt vanuit het landelijk beleid om de ‘maakbaarheid van de wereld’ in een realistisch perspectief te zien en meer in lijn te werken van de systemen van Water en Bodem. In het 2021 maakte het Rijk Water en Bodem voortaan Sturend bij ruimtelijke planvorming en alle andere opgaven onder en bovengronds.

Een logische gedachte om in Nederland ook in de toekomst met een ander en grillig klimaat blijven leven, wonen en werken. In een veilige omgeving, met een gezonde bodem en met voldoende en schoon water. In de Kamerbrief over Water en Bodem Sturend gaf het kabinet november 2022 onder meer aan dat landbouw en natuur gevolgen gaan ondervinden van droogte en beperkte beschikbaarheid van grondwater.

... Rekening houden met Water & Bodem

Landelijk beleid is inmiddels veranderd naar ‘rekening houden’ met Water en Bodem. Hoe interpreteren we deze accentverschuiving?

Dit maakt voor de vertaling van Orka Advies niet uit. Wij hanteren vijf minimale vereisten om het beleid in te vullen; visie op ruimtelijke kaders ondergrond, integrale afweging, strategische en integrale programmering, regie en coördinatie op lopende projecten en regiefunctie door een strategisch programmeur. Dit hanteren wij als vijf minimale vereisten om Strategisch Programmeren in te zetten om de aanpak Water en Bodem handen en voeten te geven.

 

Meer weten over minimale vereisten WBS?

Vraag ons de Quickscan te verzorgen voor een snel beeld van de status van deze de onmisbare bouwstenen. Dan weet de gemeente waar zij aan toe is en bepalen we gezamenlijk waar actie voor uw organisatie het snelste rendement oplevert.

 

Verder buiten gebaande paden, pionieren

Bij veel gelijke onderwerpen is naast nieuw beleid ook behoefte aan praktische invulling voor aanpassen van bijvoorbeeld processen, rollen, systemen.

  • Vertaling van landelijk (en Europees) beleid naar lokale toepassingsscenario’s, zoals Water en Bodem. Daarnaast zijn er meerdere onderwerpen waar wij de gemeenten bij nationale wetgeving helpen om dit handen en voeten te geven zoals milieuzones, digitale bereikbaarheid (glasvezel, 5G), Omgevingswet, enzovoorts.
  • Dit doen wij door het toetsen van nieuwe beleidsintenties op bedrijfseconomische en organisatorische haalbaarheid en draagvlak en vertalen naar een aanpak voor invoering;
  • Eventueel ook toepassen van audits, analyses en het doen van verbetervoorstellen.

Gesprekspartners op alle niveaus

Orka Advies neemt het voortouw wanneer het wandelen niet langer binnen de gebaande paden past en komt met pragmatische oplossingen op ambtelijk en bestuurlijk vlak, of neemt plaats aan tafel met landelijke beleidsmakers en VNG.

Een korte kennismaking

De gezichten achter Orka Advies

Tim Arp

René Nelissen

Contact

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?